Večina se nas zbudi sredi noči, le da ugotovimo, da nam je roka zaspala. Včasih začutimo tudi zbadajoče občutke, kot da nam skozi kožo prebijajo drobne “igle”. Zdravstveni izraz za to je parestezija, a zakaj se to zgodi in ali bi nas to moralo skrbeti?

Upoštevajte, da je ta članek samo informativne narave. Če želite poklicni nasvet ali diagnozo, obiščite svojega zdravnika.

Ameriški nacionalni inštitut nevroloških motenj pravi, da se parestezija lahko zgodi v različnih delih telesa. Pojavi se brez opozorila, običajno pa jo sproži stalni pritisk na živce. Parestezija je na splošno neškodljiva, če je minljiva, vendar je lahko pogosto simptom osnovne bolezni.

Možni vzroki za parestezijo:

Spalni položaj

Spanje na trebuhu z rokami pod telesom, ležanje na hrbtu z rokami pod glavo ali dremanje na boku in zvijanje roke so slabi spalni položaji, ki lahko povzročijo podaljšan pritisk na naše živce. Posledica so motnje v pretoku krvi, naš živčni sistem pa reagira z mravljinčenjem.

Stisnjen živec

Živec lakti poteka od rame do komolca in je odgovoren za zagotavljanje občutka v naših rokah. Bolečina v zapestju, šibek oprijem in otrplost roke so možni simptomi stisnjenega ali stisnjenega ulnarnega živca. Bolečina običajno izgine sama, če pa traja več kot 2 dni, je čas, da obiščete zdravnika.

Pomanjkanje vitamina B12

Vitamin B12  – ki ga naravno najdemo v mesu, ribah, perutnini in mlečnih izdelkih – ohranja zdrave naše živce in krvne celice. Pomanjkanje vitamina B12 v telesu lahko povzroči težave z živci, ki se lahko kažejo v zmanjšanem ali mravljinčnem občutku.

Stres in tesnoba

Ko smo zaskrbljeni ali pod stresom, naše telo aktivira odziv na boj ali beg, kjer se stresni hormoni sprostijo na ciljna mesta, da bi izboljšali našo sposobnost spoprijemanja z zaznano grožnjo. Ta fiziološka reakcija vključuje preusmerjanje pretoka krvi v druge dele telesa, ki so bolj pomembni za naše preživetje. Zmanjšana cirkulacija na nekaterih območjih povzroča občutek mravljinčenja.

Stres lahko povzroči tudi napetost v mišicah, kar lahko povzroči mravljinčenje.

Osnovne zdravstvene razmere

Kronična parestezija je lahko tudi simptom zdravstvenega stanja, ki vpliva na živčni sistem telesa. Če otrplost spremlja še mišična oslabelost ali drugi simptomi, je najbolje, da takoj obiščete svojega zdravnika.

Kako se izogniti ali zmanjšati parestezijo:

Zbudite roko

Občutek v rokah se ponavadi vrne takoj, ko se pritisk odstrani, toda tresenje roke lahko pomaga povečati pretok krvi. Roke lahko tudi iztegnete navzgor, glavo zamahnete vstran in premikate ramena navzgor in navzdol, da sprostite napetost v vratu in popustite živce.

Izboljšajte svoj spalni položaj.

Namestite ustrezno roke in noge, izognite se, da jih zložite pod telo. Poskusite držati zapestje naravnost, da zagotovite nemoten pretok krvi. Spite z rokami ob straneh in ne dvignjenimi nad glavo, da preprečite prekinitev krvnega obtoka proti rokam.

Izogibajte se položaju ploda, saj lahko upognjene roke in komolci pritiskajo na živce.

Med spanjem uporabljajte zapestnico ali brisačo.

Opornice ali zapestnice pomagajo, da so zapestja ravna, zato vam med spanjem ne bo treba skrbeti, da jih boste upognili. Brisačo lahko zavijete tudi okoli komolca in ga pritrdite s povojem, da se prepreči zlaganje.

Sprejmite zdrav življenjski slog.

Redna vadba izboljšuje splošno zdravje srca in ožilja ter pomaga pri krvnem obtoku. Dobre prehranjevalne navade nam lahko pomagajo tudi pri izogibanju pomanjkanju vitaminov in zmanjšajo bolečine v živcih.

Poiščite zdravljenje zaradi zdravstvenih težav.

Pri hudih ali kroničnih simptomih se posvetujte s svojim zdravnikom, da potrdite, ali otrplost ali bolečine povzroča obstoječe zdravstveno stanje in se pogovorite o ustreznem zdravljenju ali zdravilih.

Pazite na opozorilne znake, ki zahtevajo takojšnjo pozornost.

Nenadna otrplost je lahko tudi znak  možganske kapi, zato če parestezijo spremljajo omotica, paraliza, govorne težave, izguba ravnotežja in močan glavobol, poiščite nujno pomoč.

 

Prejšnji članekKako sadimo sladki krompir?
Naslednji članekNaredi sam: velikonočni zajčki